Vietettyäni kolmisen päivää Niahssa, oli taas kerran aika lähteä.
Kävelin saman reitin jokivartta pitkin kaupunkiin ja liisasin itselleni kyydin risteykseen
jossa odottelin parin tunnin verran bussia Miriin. Miriin saavuttuani päätin kokeilla
pari euroa kalliimpaa hostellia joka oli huoattavasti siistimpi kuin edellinen jossa
viimeksi yövyin kun Mirissä olin. Seuraava etappi olisi Mulu, maailman perintökohdelistalla
oleva kansallis puisto joka sijaitsi syvällä viidakossa teiden tavoittamattomissa.
Muluun on kaksi pää asiallista kulku reittiä, joko Miristä lentäen tai jokea pitlin
veneellä. Ajattelin että menisin mielummin jokea pitkin kahdesta syystä. ensinnäkin
hieman enemmän haastetta ja toiseksi, 99% Muluun matkaavista turisteista taittavat
matkan lentäen eivätkä saa siitä lyhyellä lennolla mitään irti. Ajattelin myös että
sen on tultava myös huomattavasti halvemmaksi kuin lentäminen, nyt viisaampana tiedän
että näin ei asia ole.. Lähdin aikaisin aamulla hostellilta bussiasemalle jossa
sain tietää että jokivarteen ei mene ainuttakaan paikallis bussia. Hoidin itselleni
sopuhintaisen kyydin yksityiseltä sektorilta joka kuitenkin tuli hieman taksia halvemmaksi.
Kuala Baram joen varressa oli pieni betoninen laituri johon pika veneet pysähtyivät.
Ensimmäinen pikavene marudiin oli lähtenyt kahdeksalta ja myöhästyin siitä sopivasti
tunnin verran. Seuraava paatti lähti kolmen aikaan iltapäivällä joten jouduin postailemaan
mukavat kuusi tuntia laiturin nokassa ennen kuin pääsin lähtemään. Vihdoin ja viimein
vene kuitenkin lähti ja kuuden tunnin matka kohti marudia alkoi. Kököttelin suurimman
osan matkaa veneen katolla välillä napsien kuvia ja lukien kirjaa. Joellä näkyi
paljon hinureita jotka vetivät proomuja perässään, yleensä täydessä puulastissa.
Satuin muös näkemään pientä metsäpalon tynkää matkalla ja ihmettelin miksi kukaan
ei näyttänyt tekevän asialle mitään. Euroopassa vastaavan laisessa tilanteessa ilmassa
pörräisi helikoptereita jotka ravaisivat tiuhaan joen ja paloalueen väliä mutta
täällä paikalliset eivät edes kiinnittäneet huomiota koko asiaan... Saavuin Marudiin,
pieneen ja kotoisaan joenvarsi kaupunkiin jota asutti sekalainen yhteisö kiinalaisi,
indonesialaisia ja tietysti kotimaisia tasamaan tallaajia. Veneestä rantauduttuani
rupesin välittömästi tiedustelemaan venekuskeilta milloin seuraava paatti Long terwaniin
lähtisi. Selvisi että vasta sunnuntai aamuna. Jouduin telakoitumaan marudiin kahdeksi
yöksi. Kävin kaikki pienen kaupungin hotellit läpi ja löysin mieleisen, hinta-laatu
suhteeltaan erin omaisen ja siistin majapaikan. Seuraavana aamupäivänä lähdin etsimään
murkinaa jäseniä kolottavaan nälkään ja löysinkin oiken mainion pikku katukeittiön
joka tarjosi nälkäiselle matkalaiselle paistettuja nuudeleita ja kanaa kera jääkylmän
oluen. Syötyäni ja hetken aikaa istuskeltuani viereisestä pöydästä tuli malesialainen
neljänkympin paremmalla puolella oleva mies sanomaan käsipäivää ja pyytämään minua
liittymään hänen ja ystävänsä seuraan. Heput olivat kitanneet bisseä pikkuhiljaa
aamusta asti ja toinen heistä pilkkikin aina sillon tällön. Mies esitteli itsenä
Hiziniksi, sanoi jurrisen kaverinsakin nimen mutta sitä en enää muista. Hizini ihmetteli
kovasti sitä että olin menossa jokea pitkin Muluun enkä lentäen kuten kaikki muut
länsimaalaiset mutta ymmärsi kun selitin että matkalla niin eristyksissä olevaan
paikkaan kuin Mulu olisi myös mukava nähdä jotain matkan varrella. Rupattelimme
oluen ja pikkusuolasten ääressä ummet ja lammet politiikasta pomppulinnoihin ja
huomasin että aina kun meikäläisen lasi olkoi läheneä puolta väliä herrat täyttivät
sen välittömästi. Hizini myös ilmotti että olisin tervetullut hänen kotiinsa kun
tulisin seuraavan kerran Marudiin. Oli mukavaa pitkästä aikaa sosialoida alkoholi
juomia nauttien, sillä viimekerrasta oli ehtinyt jo hetki vierähtää. Taisi viimeksi
olla puolisen toista kuukautta sitten kun ystäväni lähti Jakartasta takaisin suomeen.
Aamulla olisi aikainen herätys ja meikäläinen oli saanut pienen päiväkännin aikaiseksi.
Yritin kokoajan löytää sopivaa väliä johon sanoa että nyt menisin takaisin hotellille
mutta kyseinen oli helpommin sanottu kuin tehtu, sillä lasini ei kerennyt tyhjentymään
kertaakaan kokonaan kun sinne jo Hizinin toimesta kaadettiin lisää kaljaa. Viimein
kuitenkin huitaisin puhjan maan kautta bisselasin kitusiini ja ilmoitin suuntaavani
takaisin hotellille. Rojahdin vaatteet päällä suoraan säkyyn ja heräsin seuraavana
aamuna kellon soittoon. Krapula.. Olin jo melkein kerennyt unohtamaan miltä tuo
maaginen ja sielua ruokkiva olotila tuntuu. Mietin mielessäni että en varmana liiku
tänään vessaa pitemmälle sängystä, mutta vähän aikaa funtsittuani muistin että eihan
niitä saatanan veneitä mene Long terawaniin kun kahden päivän välein. Pakotin kuonaisen
ruumiini ylös ja lähdin varovaisin askelin kohti satamaa. Paikan päällä selvisi
että "sunnuntai aamu" olikin klo 12.00 jolloin paatti lähtisi liikkeelle.
Olisin voinut siit kölliä hotellihuoneessa vielä viitisen tuntia, mutta ei.. Paatti
lähti rannasta ja kiipesin tuttuun tapaan botskin katolle jossa vietin loppumatkan.
vene kulki sen verran opesti että siitä tuli mukava viima joka piti viileänä keskipäivän
kuumuudessa. Se ei kuitenkaan suojaa auringolta vaikkakin luo sen illuusion. Borneo
sijaitsee päivän tasaajalla ja keskipäivällä aurinko paistaa täysin ylhäältä
jolloin esimerkiksi seisoiessasi suorassa et muodosta
ollenkaan varjoa. Tästä johtuen onnistuin käristämään käten
i ja etenkin jalkani auringossa aika pahasti. Noin
viiden tunnin mittaisen matkan jälkeen saavuin Long terawaniin. Tämän pitemmälle
eivät pikaveneet Baramia pitkin kulje. Hyppäsin laiturille ja kysyin ensmmäiseltä
hepulta että onko kukaan menossa muluun vielä tämän päivän aikana, mies vastasi
olevansa menossa ja hyppäsin hänen veneeseensä jota toinen kaveri äyskäröi tyhjäksi,
äyskäri toisessa kädessä ja haulikko toisessa. Mies sanoi että ottavat yleensä 350
ringittiä tunnin matkasta muluun mutta sanoi veloittavansa vain 200 sillä oli itse
muutenkin menossa samaan paikkaan. Silmäni meinasivat pudota päästäni, 200!? olin
juuri maksanut yhteensä 11 tunnin mittaisesta venematkasta 45 ringittiä. mies selitteli
että kun ei ole muita kuin minä kyydissä niin ei ole ketään kenen kanssa hintaa
jakaa, vitun ahne runkkari.. mietin hetken että nappaan haulikon veneen lattialta
ja teloitan kiskurit syntiensä takia siihen paikkaan ja tuen ekosysteemiä antamalla
krokotiileille maukkaan illallisen. Matkan ajaksi haulikko kuitenkin siirtyi kuskin
haltuun joten jouduin turvautumaan suunnitelma beehen, eli maksaa mukisematta. Takaisinkaan
en viitsinyt kääntyä sillä seuraava pikavene marudiin menisi taas kahden päivän
kuluttua.. Baram joesta liityimme pienempään Tutoh jokeen joka kapeni yli puoleen
baramista. Kummatkin joet ovat täynnä ajelehtivia uppotukkeja joka tekee matkanteosta
ilman hyvää venekuskia suht vaarallista. Meikäläistä kuljettava mulkvisti näytti
onneksi osaavan asiansa erin omaisesti. ja lepyin myös hieman hepun tarjotessa minulle
olutta juotavaksi samalla kun aurinko alkoi laskea ja jylhä mount Mulu häämötti
horisontissa.
|
skutta paloi |
|
marudissa kaatamassa :) |
|
pikavene terminaali marudissa |
|
tukkien uittoa |
|
uppotukki |
|
Mulu horisontissa |
0 kommenttia:
Lähetä kommentti